Zonbescherming van binnenuit! Bescherm je huid met deze tips!

20 maart 2024

Yes, de lente is begonnen! Voor velen van ons is dit een heerlijk moment, want het zonnetje schijnt vaker! Maar voordat je je vol overgave in die warme stralen gaat storten, is het belangrijk om de huid goed voor te bereiden. Iedere huid, maar vooral een gevoelige huid, heeft baat bij een goede voorbereiding. Overmatige … Continued

Zonbescherming van binnenuit! Bescherm je huid met deze tips!

Yes, de lente is begonnen! Voor velen van ons is dit een heerlijk moment, want het zonnetje schijnt vaker! Maar voordat je je vol overgave in die warme stralen gaat storten, is het belangrijk om de huid goed voor te bereiden. Iedere huid, maar vooral een gevoelige huid, heeft baat bij een goede voorbereiding. Overmatige blootstelling aan zon veroorzaakt namelijk o.a. een verbrande huid, huidveroudering en uitdroging. Het is dan ook van belang om je huid goed te beschermen. Maar wat is de beste manier om dit te doen? Wij geven in dit blog de beste tips om de huid van binnenuit te beschermen zodat je huid optimaal voorbereid is op die heerlijke zon! Wees verstandig en laat je huid niet verbranden!

UV-straling veroorzaakt de vorming van vrije radicalen in huidcellen, die schade kunnen toebrengen aan celmembranen, DNA en eiwitten. Antioxidanten neutraliseren deze vrije radicalen, waardoor ze helpen beschermen tegen UV-straling. Gelukkig bestaan er antioxidanten die deze vrije radicalen kunnen bestrijden. Met name in de lente en zomer is het dus heel verstandig om je huid ook van binnenuit te beschermen tegen de UV-straling.

2 types UV-straling die invloed hebben op de huid

UV-A: wordt het meest geassocieerd met huidveroudering.
UV-B: is de meest schadelijke voor je ogen en je huid.

De effecten van UV-straling op je huid

De effecten van UV-straling zijn niet gering. UV-straling kan je huid op verschillende manieren beschadigen:

  1. DNA schade: UV-straling kan schade toebrengen aan het DNA van huidcellen, wat ongecontroleerde celgroei kan veroorzaken door veranderingen in het genetisch materiaal.
  2. Oxidatieve stress: Een disbalans tussen vrije radicalen en antioxidanten kan schade veroorzaken. Er zijn dus te weinig antioxidanten in het lichaam om de vrije radicalen te bestrijden. Vrije radicalen zijn instabiele moleculen die schade aanrichten, terwijl antioxidanten beschermen. UV-straling verhoogt oxidatieve stress, wat kan leiden tot ontstekingen en huidschade, een belangrijke factor in vroegtijdige huidveroudering.
  3. Veranderingen in het immuunsysteem: UV-straling kan het immuunsysteem van je huid verzwakken. Zo wordt het moeilijker voor de huid om beschadigde cellen te repareren en te vernieuwen.
  4. Veranderingen in collageen: UV-straling vermindert de productie van collageen. Collageen verstevigt je huid; bij een verminderde aanmaak leidt dat tot rimpels en verslapping van je huid.

Wat kun je doen om deze schade dus zoveel mogelijk te voorkomen?

  • Zorg voor voldoende antioxidanten in je lichaam; via je voeding en suppletie, voor zonnebescherming van binnenuit.
  • Laat je lichaam langzaam wennen aan zonlicht en bescherm je huid d.m.v. een goede minerale zonnebrandcrème.
  • Bescherm je huid met een goede minerale zonnebrandcrème.
  • Ga niet te lang, te vaak, (onbeschermd) in de zon.
  • Draag beschermende kleding.

Welke voedingsstoffen hebben een positieve invloed op de huid?

Verschillende voedingsstoffen hebben een positieve invloed op de huid en kunnen de tolerantie van de huid voor de zon aanzienlijk verbeteren. Zo wordt de kans op zonne-eczeem, zonneallergie of zonverbranding verminderd. Huidverzorging van binnenuit betekent de inname van o.a. voldoende omega 3-vetzuren, zink, carotenoïden, vitamine A (retinol), vitamine C, co-enzym Q10, vitamine E en Selenium.

Omega 3-vetzuren

Met name de EPA vetzuren in omega-3 spelen een hoofdrol om zonneschade te voorkomen. Dit EPA helpt de huid door het afweermechanisme te versterken waarover de huid van nature beschikt. Daarnaast is de verhouding tussen omega 3- en omega 6-vetzuren van belang voor een gezonde huid en een goede barrièrefunctie van de huid. Onze Omega 3 is vegan en bevat een hoge concentratie omega 3-vetzuren.

Zink

Een belangrijke antioxidant. Het ondersteunt het herstellend vermogen van de huid en beschermt lichaamscellen tegen invloeden van buitenaf waaronder zonlicht en luchtvervuiling.

Carotenoïden (voorloper van vitamine A)

Carotenoïden verbeteren de tolerantie van de huid voor de zon, verhogen de pigmentatie en beschermen lichaamsweefsels die in direct contact komen met licht (de huid en de ogen). De van nature in de voeding aanwezige carotenoïden stimuleren de productie van melanine. Het zorgt voor geleidelijk bruinen van de huid. Carotenoïden vind je o.a. in groene groenten, wortelen, pompoen, rode biet, gekleurde knollen en geel en oranje fruit.

Vitamine A (retinol)

Het helpt de huid te beschermen en de gevolgen van externe factoren zoals zonlicht en vervuiling te beperken. Het lichaam maakt ook zelf vitamine A aan uit carotenoïden uit plantaardige producten. 

Vitamine C

Vitamine C is een antioxidant die je huid beschermt tegen schade door vrije radicalen en bijdraagt aan de productie van collageen. Vitamine C vind je in groenten en fruit.

Co enzym Q10

Q10 draagt bij aan een gezonde vochtbalans in de huid. Als een krachtige antioxidant neutraliseert Q10 vrije radicalen en beschermt het de huid tegen oxidatieve stress.

Vitamine E

Vitamine E is een hele sterke antioxidant die in staat is om oxidatieve stress in de huid te verminderen. Er zijn verschillende manieren om vitamine E in de huid te krijgen, waaronder het gebruik van huidverzorgingsproducten met vitamine E. De meest duurzame manier om vitamine E binnen te krijgen, is door voeding te eten met deze stof.

Selenium

Selenium is een antioxidant die je huid beschermt tegen oxidatieve stress en celbeschadiging. Het speelt ook een rol bij het behouden van de elasticiteit van de huid en het voorkomen van vroegtijdige veroudering. Je vindt selenium vooral in vis en in bijvoorbeeld paranoten.

Voedingsmiddelen waarin antioxidanten zitten?

  • Vitamine C komt voor in citrusvruchten, paprika’s, kiwi’s, bessen, tomaten en broccoli.
  • Vitamine E zit in noten, zaden, avocado’s en plantaardige oliën.
  • Carotenoïden, zoals bètacaroteen, luteïne, astaxanthine, zeaxanthine en lycopeen, zitten in groenten en fruit met felle kleuren zoals wortelen, tomaten, spinazie, mango en zoete aardappelen.
  • Selenium komt voor in noten, zaden, vis en schaaldieren, vlees en gevogelte.
  • Zink is te vinden in vlees, vis, gevogelte, noten, zaden en volkoren granen.
  • Omega 3-vetzuren zijn geen directe antioxidanten, maar hebben wel antioxidante eigenschappen. Uit een aantal studies blijkt dat een hogere inname van omega-3 geassocieerd is met een verminderd risico op zonverbranding en huidschade door Uv-straling. Eet daarom meer voeding rijk aan omega 3-vetzuren, zoals vette vis, noten en zaden, en verminder de inname van voedingsmiddelen die rijk zijn aan omega 6-vetzuren, zoals plantaardige oliën en bewerkte voeding.

Overmatige blootstelling aan de zon kan dus schadelijk zijn voor onze huid, maar gelukkig zijn er manieren om onze natuurlijke afweer te versterken. Een gezonde voeding en suppletie, rijk aan essentiële voedingsstoffen, kunnen een wereld van verschil maken voor onze huidgezondheid!

Stel je vraag