Waarom vezels eten?

16 augustus 2021

Vezels Wat zijn vezels en waar deze zijn goed voor? En waarom moeten we dagelijks vezels eten? Vezels dragen bij aan gezonde darmen, een goede spijsvertering en stoelgang. Ze spelen een indirecte maar erg belangrijke rol in onze hormoonhuishouding. Benieuwd hoe dit werkt? Lees het hier.  Wat zijn vezels? Wat zijn vezels precies? Voedingsvezels zijn … Continued

Waarom vezels eten?

Vezels

Wat zijn vezels en waar deze zijn goed voor? En waarom moeten we dagelijks vezels eten? Vezels dragen bij aan gezonde darmen, een goede spijsvertering en stoelgang. Ze spelen een indirecte maar erg belangrijke rol in onze hormoonhuishouding. Benieuwd hoe dit werkt? Lees het hier. 

Wat zijn vezels?

Wat zijn vezels precies? Voedingsvezels zijn complexe koolhydraten die voorkomen in voedsel wat afkomstig is van planten. Onze darmen verteren geen vezels en nemen ze ook niet op, het zijn de restanten die overblijven. 

Waarom moeten we dan vezels eten?

Voedingsvezels worden dus niet verteerd of opgenomen door onze darmen, maar waarom zijn ze dan zo belangrijk? Gezonde darmen zorgen voor een goede hormoonhuishouding en weerstand. Om gezonde darmen te hebben moet je voldoende vezels en vocht binnenkrijgen. Voedingsvezels zijn namelijk de voeding voor onze darmbacterieën en daarmee houden ze onze darmen gezond. 

Voldoende vezels eten levert jou dit op:

  • Gezonde darmen
  • Een goede spijsvertering
  • Een gezonde stoelgang
  • Een goede hormoonbalans
  • Een verzadigd gevoel 
  • Een gezond gewicht 
  • Een goede weerstand 
  • Verminderd risico op chronische ziektes 

Vezels zijn goed voor je darmen 

Waarom zijn vezels dan zo goed voor je darmen? Voedingsvezels zetten jouw darmen op een gezonde manier aan het werk. Ze zorgen ervoor dat ze niet te langzaam werken (obstipatie) en ze zorgen ervoor dat ze niet te snel werken (dunne ontlasting). 

Vezels eten voor een goede stoelgang 

Om een goede spijsvertering(vertering van voedsel) te hebben is het belangrijk dat jouw darmen voldoende vezels en vocht binnenkrijgen. Op die manier kunnen jouw darmen op een gezonde manier werken. 

Door een goede spijsvertering ontstaat een gezonde stoelgang. De vezels nemen vocht op als een soort spons. Hierdoor krijg je een soepele stoelgang, waardoor je prettig naar het toilet kunt. 

Eet je te weinig vezels? Dan krijgt je last van obstipatie. De stoelgang komt moeilijk op gang en je kunt last van buikpijn krijgen. Niet fijn! 

Het effect van vezels op onze hormoonbalans 

Onze hormoonbalans wordt blij van gezonde darmen en darmen worden gezond door vezels en vocht. 

Maar hoe gaat dat dan precies?

  • Als je darmen onvoldoende vezels binnenkrijgen, dan raken ze uit balans en ontstaat er meer ontstekingsactiviteit. 
  • Deze ontstekingsactiviteit zorgt weer voor de aanmaak van cortisol, dat is een stresshormoon. 
  • Door dit stresshormoon stelt het lichaam zich in op overleven en zet dan de op dat moment “niet urgente” processen stil, zoals de aanmaak en afbraak van hormonen. 
  • Hierdoor raakt jouw hormoonhuishouding uit balans en vermindert jouw weerstand. 

Hoe kun je meer vezels eten? 

Het is wel duidelijk dat je gezonde darmen wilt en dat je daarvoor vezels nodig hebt, maar hoe kun je nou meer vezels eten? Dit begint bij het eten van voldoende oplosbare vezels zoals groenten, fruit, noten en ook zaden. Een goede aanvulling daarop is bijvoorbeeld een eiwitshake vol vezels , mineralen en vitaminen of ons psyllium husk supplement. Psyllium husk is een natuurproduct dat bestaat uit de zaadhuiden van de zaden van planten. Deze zaadhuiden bestaan voor meer dan 80% uit vezels. Lees hier meer over dit vezelrijke supplement.

Vezels de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (adh) 

Hoeveel voedingsvezels je dagelijks moet eten verschilt per leeftijd, maar ook per geslacht. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (adh) vezels ligt tussen de 30 en de 40 gram voor volwassenen. Voor kinderen varieert dit van 15 tot 30 gram per dag. 

De ADH vezels voor vrouw, man en kinderen

  • Volwassen vrouw 30 gram per dag
  • Volwassen man 40 gram per dag
  • Kind 1 – 3 jaar 15 gram per dag 
  • Kind 4 – 8 jaar 25 gram per dag 
  • Kind 9 – 12 jaar 25 tot 30 gram per dag 

Vezelrijke recepten

Wij hebben speciaal voor jou een aantal heerlijke vezelrijke recepten op een rij gezet waar jouw darmen (en ook jij) van smullen:

Geniet er lekker van!


Stel je vraag