Slaapproblemen? Lees hier de oorzaken met tips!

14 maart 2024

Een goede nachtrust is essentieel voor een gezond en evenwichtig leven. Helaas hebben steeds meer mensen te maken met slaapproblemen die hun algehele welzijn kunnen beïnvloeden. In deze nieuwsbrief bespreken we de belangrijkste oorzaken, symptomen en oplossingen voor slaapproblemen, zodat je weer kunt genieten van een goede nachtrust! Oorzaken slaapproblemen? Wil je een goede nachtrust, dan … Continued

Slaapproblemen? Lees hier de oorzaken met tips!

Een goede nachtrust is essentieel voor een gezond en evenwichtig leven. Helaas hebben steeds meer mensen te maken met slaapproblemen die hun algehele welzijn kunnen beïnvloeden. In deze nieuwsbrief bespreken we de belangrijkste oorzaken, symptomen en oplossingen voor slaapproblemen, zodat je weer kunt genieten van een goede nachtrust!

Oorzaken slaapproblemen?

Wil je een goede nachtrust, dan is het natuurlijk belangrijk om de oorzaak van je slaapprobleem te achterhalen. Hieronder vind je de bekendste oorzaken:

  • Stress en angst: Zorgen en angst kunnen het moeilijk maken om in slaap te vallen of door te slapen. Wist je dat Magnesium het ‘antistress mineraal’ wordt genoemd? Het mineraal werkt kalmerend en helpt spieren en bloedvaten te ontspannen. Aan de andere kant neemt bij veel stress of spanning de behoefte aan magnesium toe.
  • Slechte slaapgewoonten: Onregelmatige slaapschema’s en te veel schermtijd voor het slapen kunnen allemaal bijdragen aan slaapproblemen.
  • Omgevingsfactoren: Lawaai, licht of een oncomfortabele slaapomgeving kunnen de slaapkwaliteit negatief beïnvloeden.
  • Fysieke ongemakken: Pijn, ongemak of medische aandoeningen zoals slaapapneu kunnen interfereren met een goede nachtrust.
  • Psychologische aandoeningen: Depressie, angststoornissen en andere psychische aandoeningen kunnen slaapproblemen veroorzaken. Wist je dat Omega 3 belangrijk is voor het goed functioneren van je hersenen? Ons brein is namelijk rijk aan het omega3 vetzuur DHA. Een lage inname van omega-3-vetzuren kan het risico op depressie, angst en andere stemmingsstoornissen verhogen.
  • Levensstijlfactoren: Onregelmatige werkschema’s, jetlags, te veel cafeïne of alcohol voor het slapengaan, te laat eten of andere verstorende levensstijlkeuzes kunnen ook leiden tot slaapproblemen waaronder
  • Medicatie: Sommige medicijnen kunnen de slaap verstoren als bijwerking. Wist je dat Chlorella helpt om giftige stoffen uit je lichaam te verwijderen? Het bindt zich aan giftige stoffen uit o.a. medicijnresten en worden effectief uit je lichaam verwijderd; ze verlaten veilig je lichaam via de spijsvertering.

Symptomen van slaapproblemen?

Slaapproblemen kunnen vervelende symptomen met zich meebrengen. Misschien ben je je er niet eens zo van bewust wat het allemaal met je kan doen. Zie hieronder de bekendste symptomen:

  • Vermoeidheid, zoals een extreem moe gevoel gedurende de dag, gapen
  • Duizeligheid, je licht in je hoofd voelen, je evenwicht verliezen
  • Hoofdpijn, aanhoudende milde of ernstige hoofdpijn. Soms klachten als misselijkheid en lichtgevoeligheid
  • Concentratieproblemen, moeite om herinneringen op te halen of moeite met concentreren op taken.
  • Stemmingsschommelingen, zoals gevoelens van stress, angst of prikkelbaarheid
  • Verminderd libido
  • Verminderde motoriek, vooral te merken aan de fijne motoriek
  • Verzwakt immuunsysteem, slaapgebrek ervaart je lichaam als stress. Stress verzwakt het immuunsysteem enorm
  • Verhoogde bloeddruk en bloedsuikerspiegel
  • Gewichtstoename: verstoring van de hormonen die het gevoel van honger en verzadiging regelen. Dit leidt tot een beperkte eetlust met drang naar ongezond voedsel. Deze ongezonde keuzes leiden vervolgens tot gewichtstoename. Bij chronisch slaaptekort kan gewichtstoename ook optreden door de overmatige productie van het stresshormoon cortisol.
  • Huidproblemen, zoals een slappere huid, meer rimpels, acné en ontstekingen

Goed slapen is dus super belangrijk. Als je gedurende korte periode minder goed slaapt, is dat niet zo erg. We noemen we dat ‘acuut slaaptekort’. Het wordt pas erg als het slaaptekort chronisch wordt en je gedurende langere tijd slecht slaapt.

Oplossingen bij slaapproblemen?

Je weet de oorzaak van je slaapprobleem; hoe pak je dit nu aan? Hieronder praktische tips om jou een betere nachtrust te bezorgen!

  • Instellen van een regelmatig slaapritme; ga op een vast tijdstip naar bed en sta op een vast tijdstip weer op. Je biologische klok regelt je slaapritme, dus probeer dit ook te doen in het weekend en in vakanties
  • Zorg voor een goede slaapomgeving. een goede matras, kussen en dekbed zorgen ervoor dat je het behaaglijk hebt tijdens je slaap. Daarnaast is een goed geventileerde, donkere, stille en koele slaapkamer een must. Een te warme kamer zorgt ervoor dat er minder melatonine wordt aangemaakt.
  • Creëren van een ontspannende avondroutine. Vermijd schermapparatuur zeker 1 uur voor het slapengaan. De schermen houden je hersenen actief. Ook kan het blauwe licht van deze apparaten je slaap verstoren.
  • Eet niet teveel voor het slapengaan maar ook niet te weinig. Je darmen zijn dan druk bezig met het verteren van het voedsel i.p.v. het opschonen van de darmen. Eet ook niet te weinig want van honger kun je ook slecht slapen
  • Ga niet intensief sporten vlak voor het slapengaan. Dit kan je actief houden waardoor je slecht slaapt
  • Vermijd stimulerende middelen voor het slapengaan. geen alcohol, chocola, nicotine of cafeïne houdende drankjes drinken (liever niet meer na 20.00 uur)
  • Let er eens op of je voldoende voeding binnenkrijgt die rijk zijn aan tryptofaan en melatonine (zie lijst onderaan in dit blog)
  • Supplementen die je kunnen helpen beter te slapen: veel mensen met slaapproblemen kampen met tekorten aan bijvoorbeeld Magnesium, B vitamines, zink, vitamine C die de omzetting vanuit bijvoorbeeld tryptofaan naar serotonine en melatonine mogelijk moeten maken. Daarnaast is Omega 3 essentieel voor de aanmaak van Melatonine.
  • Zoek tijdig professionele hulp indien slaapproblemen aanhouden

Suppletie bij slaapproblemen?

MAGNESIUM

Dit is een belangrijk mineraal, je lichaam kan het niet zelf aanmaken. Magnesium is essentieel voor het reguleren van veel processen in het lichaam. Het is ook een echte aanvulling voor mensen die ‘s nachts rusteloze benen hebben, regelmatig kuitkrampen of hartkloppingen (zonder oorzaak) of niet kunnen inslapen als ze heel moe zijn.

Het helpt energie vrij/los te maken uit vet, koolhydraten en eiwitten; het ondersteunt het energieniveau. Magnesium draagt bij aan extra energie bij vermoeidheid/moeheid.

Onze hoogwaardige liposomale magnesium is daarom de ideale aanvulling voor iedereen; het wordt tot 20x beter opgenomen dan een regulier supplement.

VITAMINE B12

Vitamine B12 is o.a. ontzettend belangrijk voor onze energievoorziening,  Bij een gebrek aan B12 voel je je vaak moe en heb je weinig energie. Mensen die vegetarisch of veganisti zijn, hebben helemaal belang bij het extra suppleren van B12; aangezien deze vitamine alleen voorkomt in dierlijke producten. 

Onze uiterst effectieve liposomale vitamine B12 is echt een krachtpatser; deze werkt tot 20x beter dan een andere vorm van vitamine B12.

VITAMINE C

Ook wel de weerstandsvitamine en anti-oxidant genoemd. Wist je dat Vitamine C ook de energiestofwisseling bevordert en helpt energie vrij te maken uit de voeding (vet, koolhydraten en eiwitten). Daarmee helpt vitamine C om vermoeidheid en moeheid te verminderen.

Onze vitamine C is liposomaal omdat dit het allerbeste wordt opgenomen door je lichaam.

OMEGA 3

Deze vetzuren zijn belangrijk voor het goed functioneren van de hersenen. Ons brein is namelijk rijk aan het omega3 vetzuur DHA. Een lage inname van omega-3-vetzuren kan het risico op depressie, angst en andere stemmingsstoornissen verhogen. Voldoende Omega-3 is essentieel voor de aanmaak van melatonine. Veel mensen in Nederland hebben een overschot aan Omega-6 ten opzichte van Omega-3 vetzuren. Je kunt je omega 6 inname flink reduceren door minder bewerkt voedsel te eten. Als je daarnaast voldoende omega 3 binnenkrijgt, wordt de disbalans tussen omega 3/6 steeds minder.

Onze vegan omega 3 bevat maar liefst 85% omega 3 per capsule. Je lichaam kan hierdoor de omega 3 goed opnemen.

Voeding rijk aan melatonine (mg per 100 gr)

Darmen zijn belangrijke producenten van melatonine, cruciaal voor slaap. Voedingsbronnen leveren essentiële melatonine. Ontdek natuurlijke voedingsmiddelen om een gezonde slaap te bevorderen

  • Mango 0,7
  • Banaan 0.66
  • Kers 18
  • Lijnzaad 12
  • Zonnebloempit 29
  • Amandel 39
  • Venkel 28
  • Goji bes 103
  • Kardemom 15
  • Haver 90.6
  • Sint Janskruid blad 1750
  • Sint Janskruid bloem 4390

Voeding met tryptofaan

Voeg voedingsmiddelen die rijk zijn aan tryptofaan ‘s morgens en’ s avonds in je dieet toe. Onderzoek laat zien dat dit de slaap bevordert. 

  • Havermout, volkoren granen
  • Bananen, pruimen
  • Melk en melkproducten
  • Pinda’s
  • Kip
  • Chocolade

Een goede nachtrust is van onschatbare waarde voor onze gezondheid en ons welzijn. Door bewust te zijn van de oorzaken, symptomen en oplossingen voor slaapproblemen, kunnen we stappen ondernemen om onze slaapkwaliteit te verbeteren en te genieten van een uitgeruste en energieke levensstijl. Vergeet niet dat een goede nachtrust niet alleen een luxe is, maar een absolute noodzaak voor een gezond leven!

Stel je vraag