25 apr 12:07

Overgangsklachten en de rol van Magnesium

De overgang is een natuurlijke periode in het leven van een vrouw. Gemiddeld begint deze periode tussen het 40e en 60e levensjaar. Deze periode kan soms wel 7 tot 10 jaar duren. Door de veranderingen in je hormoonhuishouding kun je overgangsverschijnselen zoals opvliegers, verminderde energie en prikkelbare gevoelens ervaren. Ook is het bekend dat vanaf de start van de overgang je botdichtheid en spiermassa sneller afnemen. Magnesium is een mineraal dat we terugvinden in elke cel van het lichaam. Het is onmisbaar voor een goede functie van vele lichaamsprocessen, waaronder de werking van de spieren en de aansturing ervan. Het is een van de voedingsstoffen die tijdens de overgang bijzonder belangrijk kan zijn voor de gezondheid van vrouwen. In dit blog bespreken we de rol van magnesium in de overgang.

Hormonale schommelingen

Tijdens de overgang vinden er aanzienlijke hormonale verschuivingen plaats in het lichaam van een vrouw, met name een daling van de oestrogeenproductie. Dit kan leiden tot een breed scala aan symptomen, waaronder opvliegers, nachtelijk zweten, stemmingswisselingen, spier- en gewrichtspijn en slapeloosheid. Magnesium speelt een belangrijke rol in het handhaven van een gezonde hormonale balans en kan helpen bij het verminderen van deze symptomen. Magnesium kan ook effectief zijn bij hormonale hoofdpijn. Een lager oestrogeenniveau is de voornaamste trigger van hormonale hoofdpijn en komt dan ook vaak voor tijdens de overgang.

Stress en emotioneel welzijn

De overgang kan een emotioneel uitdagende periode zijn. Vrouwen kunnen gevoelens van angst, prikkelbaarheid en depressie ervaren. Magnesium staat bekend om zijn kalmerende effecten op het zenuwstelsel en kan helpen bij het beheersen van stress en angst, waardoor de vermoeidheid die hierdoor wordt veroorzaakt, wordt verminderd.

Spierontspanning

Magnesium speelt een cruciale rol in de spierfunctie en -ontspanning. Een tekort aan magnesium kan spierspanning en krampen veroorzaken, wat kan bijdragen aan vermoeidheid. Magnesium speelt namelijk een belangrijke rol in de opbouw van lichaamseiwit wat nodig is om spieren te kunnen opbouwen. Daarnaast helpt magnesium ook om de spieren sterk te houden. Bovendien is magnesium essentieel voor de energieproductie in de cellen. Door voldoende magnesium te hebben, kan het lichaam efficiënter energie produceren, wat vermoeidheid kan verminderen.

Verbeterde slaapkwaliteit

Slaapproblemen, zoals slapeloosheid en nachtelijk zweten, zijn veelvoorkomende klachten tijdens de overgang en kunnen bijdragen aan vermoeidheid overdag. Magnesium staat erom bekend dat het de kwaliteit van de slaap kan verbeteren. Het ontspant de spieren en kan helpen bij het verminderen van nachtelijk zweten en rusteloze benen, waardoor vrouwen die de overgang doormaken beter kunnen slapen en zich meer uitgerust voelen.

Hoe zorg je zelf voor meer energie?

Zorg allereerst voor een gezond voedingspatroon. Veel verse groenten op het menu en zo min mogelijk kant-en-klare producten. Zorg dat je voeding rijk is aan bladgroenten, noten, zaden, volle granen en vis. Suppleer magnesium middels een supplement, dit kan bijdragen aan een snelle verbetering. Vaak halen we te weinig magnesium uit onze voeding. Wandel elke dag minstens een half uur in de buitenlucht. Door te sporten (krachttraining) train je je spieren waardoor je minder massa verliest en de spieren sterk blijven. Voor een goede nachtrust is het belangrijk om op een vaste tijd naar bed te gaan en voor het slapen gaan geen drankjes met cafeïne meer te drinken. Zorg voor voldoende ontspanning en slaap tenminste 7 tot 9 uur.

Wat is een goed magnesium supplement?

Onze Master of Energy is een liposomaal magnesium supplement. Dit supplement is verpakt in kleine vetbolletjes die we liposomen noemen. Deze bolletjes zijn gemaakt van fosfolipiden en deze stof zit ook in de celwanden van jouw lichaam. Hierdoor versmelt de liposomale magnesium samen met jouw celwand en wordt het wel 20x beter opgenomen in het lichaam dan een normaal magnesium supplement. Die opneembaarheid is belangrijk om ervoor te zorgen dat magnesium echt in je lichaam terecht komt op de plaatsen waar het nodig is.

Heb jij nog een extra zetje nodig?

Wist je dat je door ons pre meno supplement je oestrogeengehalte op een natuurlijke manier aanvult? Deze mix van kruidenextracten (salie, rode klaver en ijzerhard) helpen je om kalm en comfortabel de menopauze te doorlopen, zowel mentaal als fysiek, helpt bij typische overgangsklachten zoals opvliegers, wisselende stemmingen, nachtzweten en angstaanvallen.