De ‘R’ in de maand! Extra weerstand!

16 september 2021

Een goede weerstand is natuurlijk altijd belangrijk! Maar vooral nu de herfst begint is het super belangrijk! Je bent namelijk vaker binnen en zit je dichter op elkaar in afgesloten ruimtes. Virussen en bacteriën kunnen hierdoor makkelijker op elkaar over worden gedragen. Hoe hoger je weerstand, hoe beter je lichaam beschermd is tegen virussen en … Continued

De ‘R’ in de maand! Extra weerstand!
Een goede weerstand is natuurlijk altijd belangrijk! Maar vooral nu de herfst begint is het super belangrijk! Je bent namelijk vaker binnen en zit je dichter op elkaar in afgesloten ruimtes. Virussen en bacteriën kunnen hierdoor makkelijker op elkaar over worden gedragen. Hoe hoger je weerstand, hoe beter je lichaam beschermd is tegen virussen en bacteriën en hoe minder snel je ziek bent! Mocht je toch ziek zijn, dan herstel je beter. Verschillende factoren kunnen leiden tot een lagere weerstand, zoals medicatie, ziektes, slaapgebrek, stress en slechte voeding. Op ziekte en medicatie hebben we helaas weinig invloed maar wat voeding en leefstijl betreft, absoluut wel!

1. Brandstof voor je lichaam en geest

Brandstof voor je lichaam, zoals groente, fruit, volkoren producten en vis, laat vitale functies in het lichaam hun werk doen! Als je gezond eet, heb je meer energie en voel je je fit om te bewegen! Doordat je fit bent, slaap je goed en kom je voldoende mentaal en fysiek tot rust. Heb je alle deze pijlers goed op orde, dan is dat gunstig voor je weerstand!

2. Eet genoeg groente en fruit

De gemiddelde Nederlander eet echt veel te weinig groente en fruit! Volgens peilingen van het RIVM eet de gemiddelde Nederlander maar 145 gram groente en 116 gram fruit. Het voedingscentrum raadt minimaal 250 gram groente en 200 gram fruit aan. Dat is bijna het dubbele! We vinden het schijnbaar moeilijk om zoveel groente en fruit te eten omdat we niet gewend zijn ze aan iedere maaltijd toe te voegen. Meestal eten we alleen groenten tijdens de avondmaaltijd! Het is echt heel makkelijk èn lekker om je groente en fruit in een goede smoothie te verwerken.

Een gezond smoothie recept is bijvoorbeeld:

  • halve courgette
  • 1/4 avocado
  • 1/2 banaan
  • handje blauwe bessen
  • verse muntblaadjes naar smaak
  • 200 ml plantaardige melk


Snijd alles aan stukjes en mix alles in de blender of met een staafmixer! Je hebt dus binnen een handomdraai de helft van je ADH aan groente en fruit binnen! Kijk hier voor meer smoothie recepten.

“De Gouden Regel”

Eet zoveel mogelijk alle kleuren van de regenboog en eet met de seizoenen mee! Variatie is enorm belangrijk om alle voedingsstoffen binnen te krijgen! Kies het liefst onbewerkte, biologische producten.

3. Voedingssupplementen

Vitamine C ondersteunt je immuunsysteem, waardoor het helpt je weerstand goed te houden. Daarnaast heeft vitamine C een belangrijke functie als antioxidant. Antioxidanten helpen je lichaamscellen beschermen tegen invloeden van buitenaf, zoals vervuiling en zonlicht.

In onze voeding is vitamine C te vinden in groentenfruit en aardappelen. Vooral kiwi’s, aardbeien, paprika’s en spruiten zijn echte uitblinkers als het gaat om vitamine C. Wanneer je hier niet dagelijks veel van eet, kan het handig zijn om aanvullend een vitamine C supplement te gebruiken. Zo weet je zeker dat het goed zit met jouw vitamine C inname!

Vitamine D is belangrijk voor de functie van je immuunsysteem, maar ook voor het behoud sterke bottenspieren en tanden. Daarnaast is vitamine D betrokken bij de aanmaak van cellen en weefsels.

Mensen met een donkere huidskleur of mensen die niet vaak buiten komen, maken ook zelf minder vitamine D aan. Daarom is het voor deze groepen aangeraden om het hele jaar door een vitamine D supplement te nemen.

4. Voldoende slaap/rust

Circa 7 uur slaap per nacht werkt al als medicijn. ‘s Nachts wordt je lichaam namelijk gereset en worden de afvalstoffen afgevoerd. Zo begin je iedere dag met een schone lei.

5. Beweging voldoende

Door beweging vergroot je het aantal witte bloedcellen in je lichaam, welke helpen infecties tegen te gaan. Daarnaast komen door beweging endorfines vrij, hormonen waardoor je je positiever voelt en die de kwaliteit van slaap verbeteren. Dat verhoogt zowel je immuunsysteem als je weerstand. Doe niet te extreem, want te veel sporten is juist een aanslag op je immuunsysteem!

6. Hygiëne

Was regelmatig je handen en ventileer de kamers in je huis goed!

Stel je vraag