8x Boost je weerstand tips!

11 oktober 2022

Het is herfst! Belangrijk om je weerstand op te krikken of op peil te houden. Een goede weerstand is natuurlijk altijd belangrijk, maar vooral NU is het super belangrijk! Je bent namelijk vaker binnen, zit dichter op elkaar in afgesloten ruimtes; virussen en bacteriën kunnen hierdoor makkelijker op elkaar worden overgedragen. Daarnaast brengt de herfst … Continued

8x Boost je weerstand tips!
Het is herfst! Belangrijk om je weerstand op te krikken of op peil te houden. Een goede weerstand is natuurlijk altijd belangrijk, maar vooral NU is het super belangrijk! Je bent namelijk vaker binnen, zit dichter op elkaar in afgesloten ruimtes; virussen en bacteriën kunnen hierdoor makkelijker op elkaar worden overgedragen. Daarnaast brengt de herfst koudere lucht met zich mee; in koude lucht kunnen virussen beter overleven.

We lopen dus in de herfst- en wintermaanden veel sneller een verkoudheid of griepje op. Gelukkig hebben we hier zelf veel invloed op wat voeding en leefstijl betreft dus aan de slag ermee!

Wist je dat ongeveer 70-80% van je weerstand in je darmen zit?

Wat is weerstand precies?

Weerstand is eigenlijk een andere naam voor het immuunsysteem. Het immuunsysteem is het verdedigingssysteem van het menselijk lichaam. Het beschermt je lichaam tegen ongewenste indringers, zoals bacteriën, virussen, schimmels, parasieten, etc. Daarnaast maakt je lichaam zelf ook afweerstoffen aan, die er voor zorgen dat de weerstand voldoende blijft. Super belangrijk dus om je lichaam een handje te helpen om die weerstand flink te boosten!

Wat heb je nodig voor een goed werkend immuunsysteem? Met deze 8 tips lukt je dat zeker:

Tip 1: Versterk je darmflora door het eten van gezonde, gevarieerde voeding en met name veel groente en fruit! Ongeveer 70-80% van je weerstand zit in je darmen, dus de gezondheid van je darmflora heeft een grote impact op de gezondheid van je immuunsysteem. Je lichaam heeft dagelijks bepaalde vitamines, mineralen en antioxidanten nodig, waaronder vitamine A en C. Eigenlijk is de gouden regel; eet alle kleuren van de regenboog en varieer regelmatig door met de seizoenen me te eten! Wist jij dat vezels minstens zo belangrijk zijn? Vezels, zoals onze psyllium husk, vormen een voedingsbron voor je goede darmbacteriën, zodat zij kunnen groeien.  Ook pro-biotische voedingsmiddelen werken uitstekend voor de darmen. Zij zijn namelijk ook ‘voeding’ voor je goede darmbacteriën. Denk bij pro-biotisch aan gefermenteerde voedingsmiddelen zoals zuurkool, yoghurt, karnemelk en kefir.

Tip 2: Drink genoeg (gezuiverd) water van kruidenthee. Drink minimaal 1,5 tot 2 liter per dag zodat je lichaam alle voedingsstoffen goed door het lichaam kan transporteren en de afvalstoffen kan afvoeren.

Tip 3: Reinig je darmen met behulp van onze Chlorella ‘My Daily Detox’. Deze ontgift, ondersteunt je lever, verbetert je weerstand en voedt eveneens je darmflora. Afvalstoffen worden op deze manier extra goed afgevoerd.

Tip 4: Beweeg voldoende. Minimaal 30 minuten per dag stevig wandelen zorgt er al voor dat het bloed goed door je lichaam transporteert, het afvalstoffen afvoert en het de zuurstofopname bevordert. Onderzoekers weten niet precies hoe lichaamsbeweging het immuunsysteem helpt versterken, maar studies tonen aan dat mensen die regelmatig intensief sporten (minimaal 20 minuten verhoogde hartslag), beter functionerende witte bloedcellen hebben (die infecties helpen bestrijden) dan mensen die dit niet doen.

Tip 5: Voorkom stress. Zorg dat je tijdig herstelt van stressvolle situaties, wees lief voor jezelf en ontspan en relax zoveel mogelijk. Begin eens met simpele ademhalingsoefeningen; adem 5 tellen in door je neus en 5 tellen uit door je neus en herhaal gedurende 5 minuten. Zorg wel dat je vanuit je buik ademt. Deze simpele oefening kan je al een ontspannen gevoel geven.

Tip 6: Slaap voldoende! Wanneer je slaapt wordt je immuunsysteem geactiveerd. Je lichaam richt zich op opruimen en herstellen en hoeft zich niet met andere taken bezig te houden. Belangrijk is hierbij dat je niet kort voor het slapengaan nog een maaltijd of snack gaat eten.

Tip 7: Voed je lichaam aanvullend met supplementen. Voor een goede werkend immuunsysteem zijn verschillende voedingsstoffen nodig. Dit gaat onder andere om koper, foliumzuur, ijzer, zink en vitaminen A, B6, B12, C en D. Je vindt ze allemaal in onze Multi ‘Minerals & vitamins’; een perfecte basis voor jouw lichaam. Veel van deze stoffen zijn belangrijk voor een goed werkend immuunsysteem vanwege hun werking als antioxidant.

Vitamine C is de meest bekende weerstandsvitamine, toch is deze niet de belangrijkste. Dit is zonder twijfel vitamine D3. Gebrek aan deze vitamine maakt je vatbaar voor ziekte. Vitamine D vind je o.a. in vette vissoorten maar krijg je vooral binnen van zonlicht op onze huid. De zon schijnt in deze tijd van het jaar veel minder en dat maakt dat je deze vitamine extra moet bij slikken. Dit geldt helemaal voor ouderen, kinderen, zwangeren en mensen met een donkere huidskleur, zij worden als risico groep gezien voor vitamine D tekorten. Onze vitamine D3 is hoog gedoseerd (50mcg) en bevat ook vitamine K2. Deze vitamine zorgt in de eerste plaats voor onze bloedstolling. Maar vitamine K activeert ook eiwitten die belangrijk zijn voor gezonde bloedvaten en mogelijk ook voor gezonde longen.

Tip 8: Zorg voor een goede hygiëne. Was je handen regelmatig. Schimmels, bacteriën en virussen kun je niet zien, maar ze zijn er wel en je draagt ze gemakkelijk over via je handen. Op je werk, thuis en in het openbaar. Er zijn heel wat contactmoment waarbij ziektekiemen overgedragen kunnen worden. Was je handen geregeld en grondig. Zeker als er griep heerst of een verkoudheid in je omgeving rondwaart. Je helpt zo je immuunsysteem versterken.

Je kunt dus je weerstand positief beïnvloeden, maar helaas ook negatief

De belangrijkste factoren die een rol spelen bij het verlagen van de afweer zijn: stress, medicatie gebruik, alcohol drinken, roken, slechte voeding en slaapgebrek. Door deze factoren wordt de kans groter dat er een keer een ziekteverwekker doorheen glipt.

Stel je vraag